Op weg naar Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Santiago Sisters - WaarBenJij.nu Op weg naar Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Santiago Sisters - WaarBenJij.nu

Op weg naar Ponferrada

Door: Dorine

Blijf op de hoogte en volg Santiago

04 Juni 2014 | Spanje, Ponferrada

Overnacht in El Acebo. Ik kan zeggen een roerige nacht. Een nacht met een zwaar snurkende Canadese en een zeveraarster oudere dame die midden in de nacht aan het winkelen ging met een afwasbak met ijsklonten. We vragen ons nog steeds af waar haal je in het holst van de nacht ijsklonten.
De oudere dame heft met regelmaat van de nacht met haar voeten in de afwasbak met ijsklonten gezeten op het balkon, deur open, deur dicht, heel storend.
In de ochtend bij het ontwaken zagen we dat deze dame ook als eerste op was, bij het aankleden stond ze voor Christien, die onder haar lag en maakte een paar inpassende geluiden, net op de hoogte van Christien.
Jullie snappen wel dat wij niet meer bij kwamen van het lachen. Je ziet wel we komen allerlei mensen tegen van soorten en maten.
Na een heerlijk ontbijten een chagrijnige serveerster gingen we op pad, richting Ponferrada. Letterlijk door berg en dal, rotspaden met aan een kant afgrond, een zware tocht mag ik wel zeggen.
Mooie dorpjes aangedaan met kabbelende watertjes en koffie of thee met wat lekkers erbij op z'n tijd.
Picknicken langs de kant van de weg in de brandende zon.
Verder op weg zagen we nog een vrouwelijke pelgrim omvallen, waarschijnlijk van vermoeidheid.
We zagen van een afstand dat het niets ernstig was, dus hoefde we onze zusterspraktijken niet toe te passen.
Om 14.15 uur aankomst Pontferrada.
Wat vaak frustrerend is dat je i. Het dorp bent aangekomen voor overnachting maar dat het dan nog een paar kilometer is naar de albergue.
In de albergue ons ingeschreven, deze keer weer 8 personen per kamer. Boodschappen gedaan, want we gaan zelf koken. Naar het postkantoor geweest, Christien heeft 2 1/2 kg bagage teruggestuurd naar huis, minder balast op haar rug.
Nog wat rondgestruind in het stadje. Rond zeven uur gekookt en gegeten want als goed katholieken willen we wel om 19.30 uur in de kerk zitten, er is een pelgrimsmis bij de albergue.
Wij haasten, want de kerk zou eens vol zitten, 9 mensen in de kerk inclusief wij.
De mis werd in her Spaans gehouden, maar er werd wel verwacht dat iedere pelgrim een zegje deed in zijn eigen taal!! Wat krijgen we nu, wat gebeurt er??
Er werd een soort brandende kandelaar doorgegeven en jawel ik zag het al gebeuren. Ik kreeg hem in mijn handen maar wist niet echtst ik moest zeggen. Ik gaf hem snel door aan Ine naast me, deze weerman Christien en opeens gaan Ine en Christien uit volle borst zingen "dank u voor deze nieuwe dag" . Ik voelde lachkriebels opkomen maar moest ze onderdrukken. Maar respect meiden, ik had het jullie niet nagedaan.
Na de dienst nog even in de tuin gezeten, afgewassen en douchen.
Om 22.00 uur naar bed want morgen rammelt bijwerken om 6.15 uur.
Morgen weer ruim 24km bikkelen naar Villafranca del Bierzo.
We hebben totaal al 120 km gelopen.

Ik wil nog wel even vermelden dat wij met veel interesse jullie reacties iedere morgen en avond lezen.
Hartstikke leuk, ga zo door zou ik zeggen. Bedankt iedereen.

Hasta luego. Buenos noches.

  • 04 Juni 2014 - 20:46

    Henny:

    Gelukkig deze zware dag goed doorgekomen. Hoe gaat het met de blaren? Ik vind het wel heel knap van jullie. Ik had jullie trouwens wel willen horen in de kerk. Hopelijk vannacht een goede nachtrust.

  • 04 Juni 2014 - 20:55

    Diny :

    Nou,knap hoor dames,wat ik mezelf afvroeg hebben jullie ook nog een keer een rustdag of is het elke dag bikkelen???Veel succes weer,hoop dat het met de blaren en snurkende pelgrims meevalt!!!

  • 04 Juni 2014 - 21:58

    Caroline:

    Als ik zo lees wordt het respect voor jullie alleen maar meer. En Dorine valt me tegen dat jij niets durft te zeggen. Ha ha moeten ze net bij jou zijn. Maar je medesisters hebben het goed opgelost met hun lied. Nou weer heel veel succes en tot het volgende verhaal en foto s.

  • 04 Juni 2014 - 22:38

    Sienie:

    Hoi meisjes,
    Gossie, super knap ruim 1/3 zit er al op, en dat met stijgen en dalen op soms moeilijk begaanbare paden, met die hete trut op je kop pfff. mooi om te horen dat jullie veel lol hebben, jullie trekken elkaar er wel doorheen. En da vrouwke met die ijsklontjes, wij hebben geleerd, laat iedereen in hun waarde, maar in gedachte had ik allang die bak met ijsklontjes over haar hoofd gegooid! :) Sterke voor deze nieuwe morgen, voor deze nieuwe dag! liefs sienie xxx en groetjes van Jan O ja, bedankt voor de mooie kaart, kei leuk.

  • 04 Juni 2014 - 23:28

    Sienie:

    o ja dorine, misschien kun je ook wa kleding naar huis sturen, 10 kilo, kun je je kledingkast inruilen voor die rugzak van die foto! grapje, schattie, hou van jou x

  • 05 Juni 2014 - 03:42

    Anja:

    Mijn petje af hoor. Ik vind het erg knap van jullie alle 3.nog heel heel veel plezier .

  • 05 Juni 2014 - 10:29

    Hermien:

    Ik merk aan de verhalen dat het zwaar maar zeker de moeite waard is. Ik hoop dat jullie nog mooie dagen zullen krijgen, ik heb respect voor wat jullie doen, echt petje af. meiden geniet er nog van en strekte de komende dag. Leuk dat we op deze manier toch op de hoogte kunnen blijven van het wel en wee van de santiagosisters. Meiden kop op. XXX

  • 07 Juni 2014 - 13:16

    Henk Quinten:

    Hallo zus en maatjes,

    Indrukwekkende tocht met heel veel tijd om te onthaasten! Ik kan me voorstellen dat na een aantal de dagen de vermoeidheid parten gaat spelen; elke dag weer een flinke conditionele inspanning! Klasse en respect voor jullie uithoudings- en doorzettingsvermogen.
    Bij de buren gaat alles goed; nog geen verontruste geluiden gehoord over (gemis aan) boodschappen, was etc., dus dat komt goed. De komende dagen wordt het erg warm hier; ik zal er persoonlijk op toezien dat ze het doktersadvies (goed drinken) opvolgen!
    Jullie heel veel succes verder en tot horens,

    Groeten,
    Henk en Rieky.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Santiago

Wij, Dorine, Christien en Ine gaan een stuk van de Camino lopen (pelgrimstocht), vanaf Léon naar Santiago de Compostella.

Actief sinds 03 Mei 2014
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 37309

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 Mei 2014 - 16 Juni 2014

Pelgrimstocht

Landen bezocht: