De aanloop naar de pelgrimstocht - Reisverslag uit Liempde, Nederland van Santiago Sisters - WaarBenJij.nu De aanloop naar de pelgrimstocht - Reisverslag uit Liempde, Nederland van Santiago Sisters - WaarBenJij.nu

De aanloop naar de pelgrimstocht

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Santiago

03 Mei 2014 | Nederland, Liempde

In het najaar van 2013 kwam er bij de omroep RKK een uitzending over de Camino naar Santiago de Compostella.
Ik had al meermalen gezegd “dit ga ik een keer doen”, maar ja wanneer is die keer.
Na de uitzending wist ik het antwoord, ik ga dit nu plannen en volgend jaar doen.
Ik bestelde de volgende dag meteen een boek over de camino, en toen die binnen was, werd ik nog meer gedreven dan ik al was.
Binnen een dag had ik gepland wanneer ik zou gaan en wist al meteen de dag dat ik in Santiago aan wil komen. 15 juni 2014 is het 10 jaar geleden dat mijn moeder overleed en die dag wil ik mijn tocht in Santiago de Compostella voltooien.
Ik was druk doende met mijn planning toen Ine me belde en ik haar enthousiast vertelde van mijn plan.
Het leek haar ook geweldig om zo’n tocht te ondernemen, maar had het idee dit niet te kunnen.
Ik zei haar, als je vanaf nu mee gaat trainen kan je dat, zeker weten.
Daarna heb ik ook Dorine ingelicht, omdat ik wist dat zij ook interesse had in deze voettocht, ook zij was meteen in de ban van Santiago.
Dus er werd een plan gemaakt hoe we dit alles aan zouden gaan pakken.
Via Ine kwamen we erachter dat er een vereniging is, het genootschap van St. Jakob, die inlichtingen en bijeenkomsten houdt over deze mooie tocht.

Wij met z’n drieën naar Vessem, om informatie in te winnen.
We werden daar hartelijk ontvangen door mensen die de tocht al eens gelopen hadden.
We zijn toen ook maar meteen lid geworden van het genootschap en hebben daar meteen ons wandel paspoort gekocht.
Dit laat je steeds afstempelen, onderweg naar Santiago, om na voltooiing van de tocht een oorkonde te ontvangen, als bewijs dat je de Camino volbracht hebt.
Als je dan mensen ontmoet hebt die ervaring hebben, krijg je nog meer zin om er aan te beginnen.
We hebben alle drie op het werk kunnen regelen dat we vrij zijn, van 26 mei t/m 16 juni, dus nu kan de voorpret, maar nog belangrijker, het trainen gaan beginnen.
We proberen iedere zondagmorgen en woensdagavond te lopen, dit lukt niet altijd voor iedereen omdat we onregelmatig werken, maar doen ons best om de nodige kilometers te lopen.
In januari zijn we naar een bijeenkomst geweest in Geffen, daar deden ook verschillende personen verslag van hun ervaring op de Camino, heel verschillend, maar erg interessant en dan gaat het nog meer kriebelen, je wilt dit zelf ook zo ervaren.

We hebben natuurlijk een flinke rugzak nodig om de nodige spullen mee te nemen, maar er wordt van alle kanten al gewaarschuwd, neem niet te veel mee. Ik las ergens “alles wat je niet meeneemt is mooi meegenomen” en zo zal het ook wel zijn.
Bij Decathlon hebben we een slaapzak en een beschermhoes voor de rugzak gekocht.
Maar nu de vertrekdatum in zicht komt en er steeds weer een ditje of datje gekocht wordt, zie ik wel dat het al gevaarlijk wordt en of dat het allemaal wel in de rugzak zal passen.
Het gaat nu steeds meer leven, de treinreis naar Léon is geboekt, het hotel in Léon, de dag van aankomst, het hotel in Santiago is geregeld, dat hebben we dan wel verdiend na alle overnachtingen in de herbergen. Ook de vliegreis terug is geboekt, dus nu gaat het echt beginnen, spannend maar kei leuk.
We hebben een “volgsite” aangemaakt voor de thuisblijvers die ons graag willen volgen.
Santiagosister.waarbenjij.nu is het geworden, grappig he?
Nog ruim 3 weken en dan vertrekken we, heerlijk!!

  • 06 Mei 2014 - 13:40

    Daan:

    hallo verslaggeefster en medewandelaars. Het is een prachtig verhaal . Ik kan me voorstellen dat het inderdaad al kriebelt om aan de tocht der tochten te beginnen . Het zal een hele mooie ervaring worden die jullie niet meer zullen vergeten. Ik denk dat sien en ik alles goed zullen volgen en met gemengde gevoelens aan jullie zullen denken. Als wij nl net zo goed hadden kunnen lopen als jullie dan was het een mooie uitdaging geweest voor ons allemaal. Maar ja dat is nou eenmaal niet anders.

    Ik volg alles op de voet en er komen vast nog meerdere verhalen .

    gr Daan x

  • 06 Mei 2014 - 14:22

    Anne Van Diessen:

    Even een citaat van mama; 'Anne, je zet wel een mooie reactie onder ons verslag hè? Ik doe dat ook altijd bij jou!'
    Dus bij deze zal ik dat doen.
    Over 3 weken is het al zo ver! Ik wens jullie alvast heel veel succes en plezier in de tocht. Zal vast niet altijd even makkelijk zijn maar toch, geniet er ontzettend van en ik zal de site blijven volgen!
    En natuurlijk hoor ik daarna graag alle verhalen via Skype!
    Xxx Anne

  • 06 Mei 2014 - 15:20

    Marcelle:

    Heel veel succes dames! Ik ga jullie volgen.

    groetjes Marcelle van Koot

  • 06 Mei 2014 - 16:12

    Henny:

    Spannend, ik ga jullie volgen en verheug me al op de verhalen en foto's

  • 06 Mei 2014 - 18:46

    Bep En Piet:

    Het aftellen is nu begonnen,wat zal dat een geweldige leuke ervaring worden,ook wij gaan jullie zeker volgen,geniet vast van de voorpret.
    Groetjes Bep en Piet.

  • 06 Mei 2014 - 21:30

    Sien:

    Ha lieve zusjes, wat een mooi verhaal stientje, jullie gaan dit maken, heel bijzonder! Wat was ik graag mee gegaan! Lijkt me een hele belevenis. Ik ga jullie natuurlijk dagelijks volgen, ben zeer benieuwt naar jullie verhalen. Nog goed oefenen war. Veel liefs, jullie Sienie xxx

  • 06 Mei 2014 - 22:19

    Sjan En Henk Vd Eerden:

    Heel veel succes dames en blijf genieten, ondanks dat het best een keer wat moeilijker zal zijn.
    We hopen natuurlijk hele mooie en ontroerende verhalen te lezen.
    Veel wandelplezier en tot ziens



  • 07 Mei 2014 - 08:48

    Hermien:

    Hoi meiden
    Ik wil jullie vanuit mijn luie stoel heel veel succes wensen met deze onderneming, en als jullie het goed vinden ga ik jullie volgen vanaf het moment van vertrek. Succes!!!!en heel veel wandel plezier. ♡

  • 07 Mei 2014 - 10:47

    Cees En Wilma:

    Hoi dames, wij gaan jullie zeker volgen....Heel veel succes gewenst...het is 'n behoorlijke, maar waarschijnlijk wel 'n bijzonder mooie uitdaging !!
    Groetjes Cees en Wilma Steenbakkers

  • 07 Mei 2014 - 14:42

    Santiago Sisters:

    Superleuk dat jullie ons volgen.

    @ Dian: Er komen zeker meer verhalen.
    @ Anne: Ook vanuit het verre Suriname kun je meekijken hoe onze tocht verloopt.
    En natuurlijk skypen we!
    @ Marcelle: Dank je.
    @ Henny: Wij hadden ook niet anders van je verwacht. haha.
    @ Bep & Piet: Het aftellen is zeker begonnen. Over drie weken en 1 dag gaan we lopen.
    Genieten doen we volop.
    @ Francien: Zeker een hele belevenis. Alleen al de treinreis, spannend.
    @ Sjan & Henk: De verhalen zullen er zeker zijn, maar we moeten een internetverbinding zien te vinden.
    Dat zal lastiger worden, misschien?
    @ Hermien: Natuurlijk vinden wij dat goed. Ga je dat ook doen vanuit je luie stoel?
    @ Cees & Wilma: Dank je! Het is een bijzondere tocht. We hebben er zin in.

  • 21 Mei 2014 - 16:25

    Edith:

    Hoi dames

    Ik ga jullie volgen, veel plezier, veel succes. Het zal moeilijk worden op bepaalde dagen,andere dagen weer wat makkelijker. Maar ik denk dat deze reis heel mooi en waardevol voor jullie zal worden.
    @ Ine en Christien, die rugzak van Dorine zal nog een probleempje worden!! Wat daarin allemaal mee moet/gaat ;-)...

    Groetjes Edith.

  • 22 Mei 2014 - 13:58

    Elise:

    Ha Christien de andere sisters,

    Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Al flink geoefend zie ik wel, dus dat gaat helemaal goed komen!
    Heel veel succes en plezier natuurlijk!!

    Liefs, Elise

  • 25 Mei 2014 - 21:34

    Santiago Sisters:

    @ Edith: Het zal zeker niet altijd makkelijk zijn. De rugzak van Dorine zit propvol, maar ze mag hem zelf dragen...
    @ Elise: Jazeker veel geoefend. Ook superleuk dat jij ons volgt.

  • 27 Mei 2014 - 09:23

    Margreet:

    Jullie treinreis zal er inmiddels wel opzitten. Sliep het lekker in zo'n wiebelende trein? Vandaag nog wat verkennen en morgen de eerste kilometers. Heel veel plezier, geniet ervan. Ik blijf jullie volgen.

  • 27 Mei 2014 - 23:34

    Annievanden Heuvel/biggelaar:

    Kei gaaf en heel veel succes meiden
    Hebben jullie ook bij Corrie en Wouter Franken geïnformeerd?
    Ervaringsdeskundigen
    Geniet genot enz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Santiago

Wij, Dorine, Christien en Ine gaan een stuk van de Camino lopen (pelgrimstocht), vanaf Léon naar Santiago de Compostella.

Actief sinds 03 Mei 2014
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 37342

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 Mei 2014 - 16 Juni 2014

Pelgrimstocht

Landen bezocht: